Definisi Program Pemulihan Khas

Satu program pendidikan disediakan untuk murid yang mengalami masalah dalam penguasaan kemahiran 3M yang kompleks disebabkan oleh faktor persekitaran. Program ini dijalankan oleh guru yang khusus, di ruang yang khusus.

K. Dewan : ‘pulih’ – ‘kembali seperti biasa’, ‘sembuh’ atau ‘baik semula’

Pemulihan dlm konteks pendidikan diertikan sebagai sesuatu usaha uuntuk membaiki sesuatu kekekurangan atau membetulkan sesuatu yg tidak betul.

Koh (1982) : Pendidikan Pemulihan adalah terbatas dan lebih khusus sifatnya kerana bertujuan membaiki kelemahan pembelajaran.

Sampson (1975) : Pdd P adalah tindakan khusus yg diambil utk mengatasi keperluan murid yg mengalami kesulitan dari segi pembelajran.

Ee (1998) : Pdd P merupakan suatu aktiviti P&P yang disediakan untuk menolong pelajar yg menghadapi masalah pembelajaran dalam menguasai sesuatu kemahiran dgn pendekatan bahan-bahan pengajaran serta aktiviti yg alternatif.

Tindakan-tindakan pendidikan khas yang digunakan untuk memenuhi keperluan kanak-kanak yg menghadapi kesulitan pembelajaran (National Association for Remedial Education (NARE) 1977

Satu proses P&P yang khusus untuk murid-murid yang menghadapi masalah / kesukaran belajar dlm menguasai satu-satu kemahiran dlm 3M. (Buku Panduan Am KBSR)

0 ulasan: